Wilskracht en meditatie

biopic-roybaumeister-200In zijn boek Handboek Meditatief Ontspannen beschrijft Jon Kabat-Zin zeven instellingsfac-toren die voor een goed meditatieproces belangrijk zijn. Eén ervan is “ je kan altijd op nieuw beginnen”. Het is misschien wel de mooiste en meest effectieve manier voor het verbeteren van je meditatie proces.
We kennen ’t allemaal als je mediteert de ene gedachte na de andere dient zich aan. Misschien zitten er ook van die gedachten bij zoals  ”ik leer ’t nooit”, “Zie je wel wat een warhoofd ik ben” etc. Dan is het mindfulness devies, merk het op en ga vriendelijk en beslist weer terug naar ’t object van aandacht, bijvoorbeeld de ademhaling. Jezelf steeds opnieuw toestaan te mogen beginnen.
Om het ook daadwerkelijk te doen, terug keren naar ’t object van aandacht daarvoor heb je wilskracht nodig. Hoe meer motivatie en wil hoe beter je dat gaat doen.
Wilskracht blijkt trainbaar te zijn. Als je veel wilskrachtoefeningen doet word je er beter in. De beroemd geworden professor Roy F. Baumeister was de eerste die hier experimenten mee deed en dit feit wetenschappelijk beschreef. Hij liet proefpersonen moeilijke (onoplosbare) wiskunde puzzels uitvoeren. De mensen die dat zouden doen werden voor af een tijdje in een (wacht)kamer gezet met lekkernijen waar ze niet aan mochten komen. Zij moesten wilskracht opbrengen om niet aan de lekkernijen te komen, zo redeneerde Baumeister. Het bleek dat deze mensen na deze kwelling sneller stopten met de wiskunde taak dan de anderen die deze tantalus kwelling vooraf niet hoefden te doen. Daaruit blijkt dat wilskracht opraakt. Je hebt er maar een beperkte hoeveelheid van.
Uit een ander experiment van Baumeister bleek dat als je wilskracht oefent, dit toeneemt. Wilskracht lijkt op een spier. Net als een spier moet je die trainen als je meer fysieke arbeid moet/wilt leveren.
Mindfulness meditatie is zo bezien ook een training in wilskracht. Steeds opnieuw beginnen en de focus terugbrengen naar het object van aandacht. Daar heb je ook je wilskracht voor nodig. Naast het feit dat mindfulness je leert je gedachten te zien als een proces bouw je ook wilskracht op.
Voor meer over Mindfulness zie meditatie-en-inzicht.

Over Philip van der Linde

Philip van der Linde leidt de meditaties. Hij is geboren op 9 oktober 1954. Hij heeft vele jaren Hatha yoga-, yoga therapie- en meditatielessen gegeven en vervult een functie bij Rijkswaterstaat.
Dit bericht is geplaatst in Blog, Mindfulness meditatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *