Nervus vagus

De heer Kees Blase legt in ’t navolgende filmpje uit hoe een ademhalingsoefening het hartritme beïnvloedt. Bij hem ligt vooral ’t accent op stress. Er moet wel op gewezen worden dat stress een symptoom is. Net als paracetamol lost deze oefening niet je probleem op. Mindfulness beoefenen reduceert stress. Een goede mix tussen beiden is handig.
Zie hier het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=feSPSs76KDY

Met de onderstaande app kan je de lengte van de uitademing instellen. Yogis geven aan dat het belangrijk is de uitademing langer te maken dan de inademing. Nu we wetenschappelijk weten dat bij de uitademing het hart iets in ritme afneemt, lijkt dit ook logisch. Mooi dat yogis dat al eeuwen wisten.

Hier is de link naar de app:  https://itunes.apple.com/nl/app/vital-eq-respiroguide-pro/id395697237?mt=8

Het is belangrijk om het ademen natuurlijk te houden. Je kunt gerust de adem beïnvloeden maar als je dat met te veel druk doet, roep je door de druk weer een nieuwe spanning op. Dus doe je best maar overdrijf niet. Zorg dat het prettig blijft voelen. Je kan ook gewoon zonder app 6 ademhalingen aftellen. Bijvoorbeeld: inademen en dan in gedachten rustig tot 5 tellen, 3 tellen wachten en dan rustig  7 tellen  uitademen. Dat doe je 6x achter elkaar. Als 5 tellen inademen te langzaam voor je is,doe je het met minder. Hoe je het aftelt is niet belangrijk. Het gaat om de vertraging en verlenging van de uitademing en als je kan komen tot minimaal 6 ademhalingen in een minuut dan is dat al prima.

Het e.e.a. hangt samen met een zenuw die uit de hersenen komt en langs een aantal vitale organen loopt. De Nervus vagus genaamd. De nervus vagus loopt langs het hart, langs de longen en verder. Deze nervus vagus geeft een soort puls die gemeten kan worden en wetenschappers hebben ontdekt dat die puls verandert na het oefenen van de bovengenoemde ademhaling.

Hier zijn nog een paar links naar wetenschappers die de puls van de nervus vagus in verband brengen met emotionele reacties.
Het is in het Engels en populair wetenschappelijk gebracht.

  • Hier zegt Barbara Fredrickson iets over micro momenten en de vagel tone. Vagel tone is een soort ritme (maat)  waarin je de kwaliteit van de werking van de zenuw vaststelt. Micro momenten zijn de korte prettige emoties die je af en toe krijgt waar de nervus vagus bij betrokken is. De nervus vagus wordt (o.a.) beïnvloed door de ademhaling.   https://www.youtube.com/watch?v=rRdoxgtIz5Y.
  • Dacher Keltner legt het hier o.a. fysiologisch uit en verwijst naar mededogen (compassie): https://www.youtube.com/watch?v=5d6e_Un6dv8

Over Philip van der Linde

Philip van der Linde leidt de meditaties. Hij is geboren op 9 oktober 1954. Hij heeft vele jaren Hatha yoga-, yoga therapie- en meditatielessen gegeven en vervult een functie bij Rijkswaterstaat.
Dit bericht is geplaatst in Blog, Mindfulness meditatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *