Mindfulness: we zeggen niet dat het simpel is.

Minfulness is aandacht geven op een speciale manier. Aandacht geven kan je zien als concentratie en de speciale manier is: niet oordelen, accepteren, loslaten, opnieuw beginnen, geduld, vertrouwen ; samengevat mildheid t.o.v. jezelf.

Concentratie zorgt ervoor dat de hersenen gaan samenwerken. Zenuwen gaan zich bundelen waardoor er rust ontstaat.

De speciale manier (mildheid) is zeer belangrijk. Mildheid betreft mildheid tegen over jezelf. Dus bestraf jezelf niet als je weer merkt dat je bent afgedwaald of dat de gedachten bijvoorbeeld weer negatief zijn etc.

Als we zouden kiezen voor onderdrukken van de belevingen dan komen ze juist sterker terug. Mensen die veel met afvallen bezig zijn en niet aan eten willen denken, denken juist meer aan eten en aan de weegschaal.

Wat doen we dan?

Je kan je anders tot gedachten (eten) en belevingen (trek) gaan verhouden. Dat wil dus zeggen je accepteert de beleving (de zin om te eten) en als je opmerkt dat je bent afgedwaald naar deze gedachte dan heb je een keuze om terug te gaan naar een ánder object van aandacht. Vriendelijk maar beslist. Steeds maak je die keuze. Daarmee komt er rust en worden de belevingen niet meer zo storend en niet meer zo belangrijk. En, neem het jezelf niet kwalijk want, je kan altijd opnieuw beginnen. We zeggen niet dat het simpel is. In de praktijk blijkt dat je deze accepterende houding kan trainen. Net als een spier die je traint. Kabat-Zin gebruikt de metafoor van surfen: de golven kan je niet beheersen maar je kan wel leren surfen.

Over Philip van der Linde

Philip van der Linde leidt de meditaties. Hij is geboren op 9 oktober 1954. Hij heeft vele jaren Hatha yoga-, yoga therapie- en meditatielessen gegeven en vervult een functie bij Rijkswaterstaat.
Dit bericht is geplaatst in Blog, Mindfulness meditatie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *