Geweldige ideeën

Graag hoor ik van je al je iets te melden hebt over de content.

 001 In De optimalist van Tal Ben-shahar beschrijft hij 4 instellingen waarmee je kan leven en die je geluk kunnen bepalen. Het is overtuigend wat hij schrijft.

  1. Nihilist (negatief t.o. de toekomst en negatief t.o. het nu)
  2. Ratracer (positief t.o. de toekomst en negatief t.o. het nu)
  3. Hedonist (negatief t.o. van het nu en negatief t.o. de toekomst) en
  4. Blije persoon (positief t.o. de toekomst en positief t.o. het nu).

Klik op deze film van Brian Johnson. Klik

 002 Berthold Gunster heeft 10 instellingen beschreven om positiever in het leven te komen te staan. Hoe verander je van de negatieve ja-maar naar de positieve ja-en. Zie boek: Ja-maar wat als alles lukt?

  1. Zeg ja tegen zijn
  2. Zeg ja tegen de werkelijkheid
  3. Zeg ja tegen je leven
  4. Zeg ja tegen je intuïtie
  5. Zeg ja tegen je vermogens
  6. Zeg ja tegen je verlangens
  7. Zeg ja tegen je doelen
  8. Zeg ja tegen anderen
  9. Zeg ja tegen elke gebeurtenis
  10. Zeg ja tegen doen
 003 Dankbaarheid:
Hein Zegers: Professor Robert Emmons heeft zijn hele leven gewijd aan het wetenschappelijk onderzoek rond dankbaarheid. Een aantal jaar geleden heb ik hem in Washington ontmoet. De resultaten van zijn onderzoek zijn duidelijk: depressieve mensen zijn tot bijna 50% minder dankbaar. Maar wanhopen hoeft niet, want dankbaarheid kun je leren. En door dankbaarder te worden, word je ook gelukkiger. Dankbaarheid en geluk gaan niet alleen samen, dankbaarheid is zelfs een bron van geluk. Ook dat is wetenschappelijk aangetoond.
Hedonistische adaptatie:
Mensen kunnen zich goed aanpassen. Aan positieve als wel aan negatieve situaties. Als het een positieve betreft heeft dit hedonistische adaptatie. Loterij, nieuwe baan, mooi huis etc. We raken er aan gewent en willen binnen de korte tijd weer iets wat geluk moet brengen. Een methode om dit patroon te doorbreken is het bijhouden van een dankbaarheids logboek.
 004 Robert Maurer:
Kaizen (kai = verandering en zen = goed). Robert bepleit in zin boekje De kunt van Kaizen dat het belangrijk is om je doelen te bereiken met kleine stapjes. Graag willen we snel af vallen. Afvallen over 2 á 3 jaar spreekt ons niet aan. Waarom is dat zo. Volgens Robert is het zo dat we van nature bang zijn voor veranderingen. Deze angst wordt voortgebracht door een hersengebied de amygdala genoemd. Door kleine stapjes te verkiezen zal de amygdala niet aanslaan. Een bijkomstig probleem van een geactiveerde amygdala is dat we niet goed meer kunnen denken en er impulsief van worden. Dus de zak chips in een keer leeg eten. De
kleine stapjes werken door in de hersenen ook als je niet oplet.
Dus bedenk een doel waar je heen wilt en maak een oefening van ca 2 á 3 minuten en ga niet slapen zonder dat je hebt geoefend. Zie video. Klik
 005 Shinzen Young mag graag met schema’s en formules werken. Hij heeft een prachtige formule die heel duidelijk maakt de verhouding tussen pijn en weerstand.
Onder weerstand wordt verstaan negatieve gedachten, oordelen en vechten.
Onder pijn wordt verstaan zowel psychische als lichamelijke pijn.
De formule maakt duidelijk dat als je een grote weerstand ontwikkelt tegen de pijn, er veel lijden gaat ontstaan.
Lijden = Pijn x Weerstand
L = P x W
Voor de wiskundigen onder ons denk ik dat je geen nul in de formule kan zetten.
 006 Het idee van Shawn Achor is prachtig. In zijn boek “De voorsprong van geluk” legt hij uit dat we niet gelukkig worden van succes maar dat we succes krijgen van geluk. Dus oefen in geluk en succes volgt. Video van Shawn Achor. Klik. Dit is een leuk instructie filmpje. Klik.Voor het boek kijk bij Positieve psychologie nummer 003.
 007 John Gottman heeft onderzoek gedaan naar amoureuze relaties. Uren heeft hij partners geobserveerd en hun gedrag gedocumenteerd. Hij heeft ontdekt dat er 4 soorten ruzie gedrag zijn die voor een relatie heel slecht zijn.

  1. Kritiek op de persoon.
  2. Meteen in de verdediging schieten.
  3. Een muur op trekken.
  4. Minachting.

Verder heeft hij ontdekt dat relaties vooral goed blijven al je zorgt dat de balans tussen negatieve en positieve uitingen 1 staat tot 5 is.

Zie video. Klik. Het boek “de zeven pijlers van een goede relatie” wordt niet meer gedrukt maar de video geeft een goed beeld.

 008 Rust voor je moe wordt. Als je zeer moe bent ga je juist stressen. Het systeem heeft dan geen energie meer. Dus rust op tijd.Het hart rust en werk ook afwisselend. van de 24 uur per etmaal werkt het hart 9 uur. Het rust dus 15 uur. Zie film. Klik.
Barbara Fredricksion onderzoekt al tientallen jaren positieve emoties en haar onderzoek richt zich nu op liefde. Liefde is een van de sterkste positieve emoties die we kunnen hebben is haar mening. Ook hebben we er een te beperkt beeld van, zo meent ze. We denken dat liefde een constante is. We associëren het met een relatie (huwelijk) en gezinsleven. Barbara heeft ontdekt dat wij mensen soms/vaak kleine liefdesmomenten kennen door de dag heen met allerlei verschillende mensen en op verschillende momenten. Met bekenden, intimi tot volslagen vreemden. Micro liefdes momenten noemt ze die. Op die momenten hebben wij mensen een sterk contact met elkaar. Een klik. Je aandacht is dan volledig op de ander gericht en de ander is dan volledig op jou gericht. Je neemt elkaars positieve emotie over ofwel je deelt dezelfde positieve emotie tegelijkertijd.
Uit hersenscans, maar ook uit bloedtesten, blijken de beide mensen een soort psycho- fysiologische dans te maken met elkaar. Dan is het weer weg en de volgende kan dan op elk willekeurig moment ontstaan.
Het blijkt dat deze liefdesbelevingen belangrijk zijn voor je gezondheid. Mensen die dit vaak beleven zitten beter in hun vel en zijn ook fysiek gezonder: Minder ziek, optimistischer, minder somber etc. Barbara denkt dat onze genen door vaak deze emotie te hebben (blijvend) kunnen veranderen en daar doet ze onderzoek naar.
Als liefde zo heilzaam is hoe kunnen we dit dan in ons leven versterken. Uit haar onderzoek blijkt dat dat kan met mededogen meditatie. Liefdevolle vriendelijkheid in meditatie oefenen. In de mindfulness meditatie train je een houding van liefdevolle vriendelijkheid voor je zelf. Mindfulness meditatie helpt dus maar als je je er verder in wilt verdiepen kijk dan eens hier bij zelfcompassie van Kristin Neff.

3 reacties op Geweldige ideeën

  1. Philip van der Linde schreef:

    In Psychologie juli/augustus 2013 magazine staat een leuk interview met John en Julie Gottman die wereld beroemd zijn geworden met hun onderzoek naar (goede) relatie.

  2. Philip van der Linde schreef:

    Nog een keer terugkomend op John Gottman. Het boek is in het Nederland niet verkrijgbaar. Op de volgende site staan in het Engels een goede samenvatting. Dit zou even vertaald moeten worden. Wie wil dat doen en dan klik ik het met jouw naam eraan.
    http://www.yesmagazine.org/issues/what-happy-families-know/how-to-keep-love-going-strong

    Bedankt als vast

  3. Pingback: Gewoonte aanleren | Meditatie en inzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *