Journaling

Antwoorden op vragen opschrijven (journaling)

Journaling is manier om je geheugen te trainen. Wanneer je positieve dingen van jezelf goed onthoudt, gaan je hersenen dit opslaan. Je hersenen zoeken dan de bevestiging en de kansen op. Dat gebeurt onbewust maar de resultaten ervaar je als opmerkelijk. Soms lijkt het je wel te overkomen.

Als je je goede eigenschappen op deze manier benadrukt, dan ga je je optimistischer voelen. Je gaat meer kansen zien die je voordien niet zag. Je wordt blijer met jezelf.

De bedoeling is dat je een aantal standaardvragen beantwoordt en opschrijft. Het zijn geen willekeurige vragen. Ze sturen je om antwoord te geven op je positieve kanten. Is dat niet eenzijdig, kan je je afvragen. De werkelijkheid is natuurlijk zowel positief als negatief, dus waarom zou je je op deze eenzijdige vragen storten? Daar is wel een reden voor. De meeste mensen zijn namelijk van nature meer gefocust op de negatieve kanten van zichzelf. Daar hoeven we niet zo aan te werken om ze te onthouden. De negatieve gedachten zijn 3x zo sterk als de positieve. Dit is gedaan in het onderzoek van Barbara Fredrikson. Lees haar boek ‘Positivity’ (is vertaald). Daar mag dus wel iets positiefs tegenover staan.

Oefen bewust (mindful), met aandacht. Laat de vragen op je inwerken en begin niet meteen te antwoorden zonder eerst goed over de vraag te hebben nagedacht. Maak een onderscheid tussen je gedachten en emoties. Zoals we dat in mindfulness zo consequent doen. Dus realiseer je je belevingen.

Sommige vragen zijn niet meteen te beantwoorden omdat je niet gewend bent om er over na te denken. Dit trekt later bij. Dan blijkt ineens dat er van alles over gezegd kan worden. Let wel ook de kleine belevingen tellen mee. Juist in de kleine belevingen zit het geluk. Niet omdat ze klein zijn, maar omdat er vaak veel zijn.

Je hoeft niet elke dag alle vragen te doen. Ze opnieuw lezen kan ook en is vaak prettig.

  1. Waar ben ik trots op.
  2. Waar heb ik om gelachen. Waar kan ik om lachen vandaag.
  3. Wat heb ik gekregen. Wat heb ik gegeven. Wat kan ik geven vandaag
  4. Waar voelde ik geluk.
  5. Waar ben ik dankbaar voor.
  6. Met wie zou je vandaag contact kunnen leggen en hoe.
  7. Welke mensen die je kent vind je oprecht aardige mensen.
  8. Wat zijn mijn waarden. Wat is mijn grootste waarde
  9. Heb ik een compliment ontvangen. Wie kan ik een compliment geven.
  10. Wat is mijn droom. Wat heb ik nodig om achter die droom aan te gaan.
  11. Welk ene ding moet ik laten en welk ene ding moet ik doen. Benoem één ding (samen 2 dus) en doe het.
  12. Wie zijn je helden.
  13. Wat kan jij doen voor de wereld om die beter te maken. Hoe klein ook.
  14. Als je alle geld van de wereld had wat zou je dan als eerste doen.
  15. Als je nergens bang voor was wat zou je dan ondernemen.
  16. Wat is het mooiste cadeau wat je ooit heb gehad en wat is het mooiste cadeau wat je ooit heb gegeven.

De vragen moet je eerlijk beantwoorden. Niet iets verzinnen omdat je anders niets weet. Als je niets weet dan is dat maar zo. Dat is nu, zoals we in de mindfulness ook doen.

Leuk vind ik het als je er nog een paar vragen bij weet te verzinnen. Ik kan de lijst dan groter maken waar anderen weer plezier van kunnen hebben.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *