Mindfulness een klare kijk

De titel van het boek van Dirk van VierenMindfulness een klare kijk” maakte me al direct nieuwsgierig. Vanuit mijn werk als mindfulness leraar en beheerder van de startpagina mindfulness lees ik regelmatig boeken over mindfulness en het geestelijke broertje vipassana.

Het boek van Dirk heb ik in een adem uitgelezen.

Dirk maakt het waar wat de titel aangeeft, op een heldere manier en met zeer aansprekende voorbeelden weet hij mindfulness uit te leggen. Hij beschrijft prachtig en glashelder een emotiemodel. Bijvoorbeeld een emotie leidt tot een gedachte en de gedachte maakt de emotie erger of zwakt het af. Vervolgens kunnen emoties leiden tot gedrag en dat gedrag kan een reactie opleveren op de omgeving. De reactie van de omgeving veroorzaakt weer een emotie. Kortom waar de beleving  begint en eindigt is onduidelijk. Oorzaak en gevolg zijn moeilijk uit elkaar te houden.

Voor de beginner in mindfulness is het leuk om te lezen hoe mindfulness is voortgekomen uit de vipassana, inzichtmeditatie. Dirk legt uit waarom Boeddha tot de conclusie kwam dat deze manier van mediteren, in tegenstelling tot de eenpuntigheidsmeditatie, inzicht oplevert. Deze achtergrond informatie is fijn voor mensen die graag verder willen kijken dan mindfulness alleen. Hij plaatst de mindfulness daarmee in een groter kader. Dan vult hij het boeddhistisch kader aan met de moderne wetenschap uit de psychologie. Te weten: De cognitieve therapie. Psychologen hebben sinds de jaren zestig van de vorige eeuw ontdekt hoe sterk de invloed van onze gedachten is op onze stemming en welbevinden. Met deze uitleg erbij snap je ineens goed waarom de  ontdekking van Boeddha zo mooi past in onze zo op beheersing gerichte samenleving. Eigenlijk is het heel merkwaardig dat de westerse wetenschap die zo goed in staat is objectief en klinisch naar verschijnselen te kijken, dit fenomeen zo laat heeft ontdekt. Je ziet hier ook weer hoe moeilijk het is om uit je denkkader te stappen en te kijken naar wat er is, je interpretatie los te laten en alleen de beleving op zich waar te nemen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *