Tussen stimulus en respons zit ruimte

Mensen die mediteren zullen het herkennen. Tussen stimulus en respons zit ruimte (Frankl). Een voorbeeld uit het dagelijks leven is: op het moment dat je dat suikerklontje wilt pakken (stimulus) om in de koffie/thee te doen (respons) heb je een keuze: neem ik het klontje wel of niet? Op het moment dat je je ’s morgen nog eens wilt omdraaien (respons) om verder te slapen (stimulus) kan je uit je bed stappen. Dat kost wel wilskracht maar het kan. Daar zit de ruimte, het moment waarop je een keuze hebt. De stimulus is er, op de respons heb je invloed.
In de meditatie hebben we te maken met  gedachten. Een gedachte is de stimulus. De gedachte geloven/ serieus nemen( de respons), kan je wel beïnvloeden. Dit is het centrale idee van mindfulness.  Zo uitgelegd kan je mindfulness zien als een hersentraining.  Mindfulness oefenen we om ons bewust te worden van het systeem van stimulus en respons m.b.t. de gedachten en de keuzes die we in de ruimte ertussen hebben. Daarmee verwerven meer de regie over ons eigen leven. We moeten dus oefenen. Al was het maar een kwartier per dag. Toch doen. Met kleine gestage stapjes kom je verder.
Overigens blijkt in de praktijk dat oefenen met mediteren in een groep goed werkt.
Wij geven doorgaande mindfulness lessen op de woensdagavond in Landsmeer en we organiseren mindfulnessarrangementen in Fontana Bad Nieuwe schans. Zie: http://meditatie-en-inzicht.nl/
Graag lees ik je belevingen op mijn facebook site: https://www.facebook.com/meditatieeninzicht/
Koffie